Met kids op rondreis in Italië en Frankrijk

Blog rondreis met kinderen in Frankrijk en Italië

In de zomer van 2023 maakten we met onze kids (8, 4 en 2 jaar oud) een zonnige rondreis door Italië,
met als verste punt Rome. Via Zuid-Frankrijk reden we weer terug naar Nederland.
Deze rondreis duurde 3,5 week en was echt genieten. Dus lees vooral verder.

1e stop: via Duitsland rijden naar de grens van Oostenrijk (8uur)

Wij kozen ervoor om op vrijdagmiddag (rond 15uur) pas het eerste stuk te gaan rijden. Ten eerste omdat de kids dan al een beetje moe de auto in gingen, maar ook omdat onze eerste overnachting een doorreis hotel was, waar voor de kids niets te doen was. We kwamen daar rond middernacht aan, onderweg hebben we gegeten bij de Mc Donalds en in de avond hebben we lekker gas geven op de Duitse snelwegen, terwijl de kinderen in slaap waren gevallen op de achterbank. Bij aankomst hebben we hun slapend over getild in de het hotel. Of eigenlijk motel. We hadden een moderne kamer op de begane grond met digitale check-in en we konden de auto direct voor de deur parkeren. Helemaal top.

• Overnachten OY Hotel Duitsland

2e stop: 5,5uur rijden naar Gardameer

De volgende ochtend vertrokken we weer vroeg. Het motel was dicht gelegen bij de snelweg (niets van gehoord tijdens het slapen) en al snel staken we de grens over naar Oostenrijk. De kids waren verbaasd dat we nu al in deze bergachtige omgeving waren. Pas toen we de Italiaanse grens overgingen kregen we te maken met files. Gelukkig was het toen nog maar een korte rit naar onze eerste camping aan de oost-kant van het Gardameer. In het hoogseizoen kan het lastig zijn om een huur accommodatie op een camping te vinden voor enkele dagen. Bij rent-a-tent is dit vaak wel mogelijk, dus ideaal voor een rondreis. Prima camping (wel erg groot), kids genoten erg van de animatie in de avond. Wij zelf vonden het heerlijk om vanaf de stijger bij de camping, met de kids het Gardameer in te springen.

• 2 nachten in safaritent aan het Gardameer, Camping Cisano San Vito

2e stop: rijden naar Adriatische kust (4,5uur)

Vervolgens reden we door naar de Adriatische kust. Hier verbleven we in Villa Alwin Beach resort (wat een pareltje!). We hadden een luxe safaritent (met airco, koelkast en badkamer) op de 1e rij aan zee. In eerste instantie vonden we de prijs eigenlijk te hoog, maar dit is de mooiste en beste accommodatie die we ooit gehad hebben, dus het was het geld dubbel en dwars waard. Voor de kinderen was het veilig, want we konden het omheinde terras afsluiten met een hekje. Ons jongste kind sliep nog overdag, maar wij konden gewoon een SUP bord huren en liepen nu en dan de tent in om te zien of de jongste nog sliep. Daarnaast was de gehele sfeer van het resort idyllisch, de eigenaren zijn Nederlands en top en het zwembad was heerlijk. We verbleven hier 3 nachten en zijn het resort niet eens af geweest.

3e stop: rijden naar Rome (3uur)
Op naar Rome! In Rome hadden we een ruim appartement op loopafstand van het Colosseum, openbaar parkeren was geen probleem. We huurden een bakfiets en zijn zo langs alle hoogtepunten gegaan (fietsen in Rome is wel een uitdaging, dus we waren blij dat de kinderen niet zelf hoefden te fietsen).  Vaticaanstad was mega druk, dus we zijn niet naar binnen gegaan. Verder hebben we op ons gemak al het moois bekeken. Het was warm, maar de kids vonden het leuk en verkoelend in de bakfiets. In de middag rusten we uit in het appartement en daarna gingen we weer verder op de fiets. We verbleven 2 nachten in Rome en dit appartement is echt een aanrader. In de avond konden we met de stepjes vanuit ons appartement om het Colosseum steppen en de kids genoten van de kunstenaars en natuurlijk van het prachtig verlichte Colosseum. Kortom, met de bakfiets is Rome fantastisch met kleine kinderen!

4e stop: rijden naar Toscane (3uur)

Het was hartstikke warm in de zomer in Italië. Daarom hebben we de binnensteden van Toscane overgeslagen. We verbleven 4 nachten op camping Le Capanne aan de Ligurische kust. Deze camping boekten we via vacanceselect en had een heerlijk zwembad! We bezochten het strand, de toren van Pisa en als hoogtepunt de Bloemenrivièra (Cinque Terre). Eén tip, bezoek de Bloemenrivièra in de zomer met de boot vanaf La Spezia. Je hoeft niets van te voren te regelen, gewoon vroeg vertrekken en met de hop-on-hop off boot de eilanden pakken (vergeet je zwemspullen en snorkel set niet!). Cinguq Terra is 2uur rijden vanaf de camping, wij hebben alleen Riomaggiore bezocht, omdat we helaas veel te laat waren vertrokken.

• Overnachten op camping Le Capanne

5e stop: rijden naar Côte d'Azur (6uur)

We verlaten Italië en rijden vandaag door naar Zuid-Frankrijk. Hier boekten we camping Esterel Caravaning (een hele grote camping) voor 3 nachten via Eurocamp. Wij reden via het Esterel gebergte (Pointe de l'Aiguille en Pointe de Cap Roux) naar de camping. Op 45 minuten rijden ligt Sainte-Maxime. Vanaf hier hebben we een boottocht gemaakt naar de haven van Saint Tropez. Hartstikke leuk al de luxe jachten. Ook zijn we een dagje naar Marineland geweest (50 min rijden), de orka'shier maakten een grote indruk op ons.

• Overnachten op camping Esterel Caravaning

6e stop: rijden naar Languedoc-Roussillon (5uur)

De deze stop hadden we spontaan toegevoegd. We genoten zo erg van de palmbomen en mediterraanse sferen, dat we onze dagen terug naar het noorden ingekort hadden in wat langer in het zuiden te blijven. Op naar de Pyreneeën en Middellandse Zee!

We verbleven hier op Capfun camping Domaine de Mael. Deze camping had een super gave pumptrack, je kon gratis midgetgolf spelen en had een leuk (maar wel fris) zwembad. Het huisje dat we kregen had een grote hoekbank, na weken rondreizen vonden we het heerlijk om even om de bank te liggen.

• Capfun camping Domaine de Mael

We zijn al vaker in Languedoc-Roussillon geweest. Dit keer maakten we de volgende uitstapjes in de omgeving:

• Steppend door Argelès-sur-Mer (10min rijden), prima voor een ijsje, maar ik zou er niet voor omrijden.
  • Besalú Spanje (1uur rijden) door de Pyreneeën de grens over, naar dit prachtige Middeleeuwse dorpje. Het mini riddermuseum (€5,- voor het hele gezin) maakte dit uitstapje helemaal compleet.
  • Plage de Roses, Costa Brava (1uur rijden). Wij combineerden Besalú met dit strand. Een gezellig zandstrand met winkeltjes, maar wij vonden de wind wel erg hard waaien die dag.

7e stop: rijden naar de regio Rhône-Alpes (4uur)
Hier verbleven de resterende dagen op Capfun Camping Grand Lierne. Wat wij een matige Capfun camping vonden, het kwam verouderd op ons over en we misten de pumptrack en de midgetgolf baan.

• Overnachten op Capfun Camping Grand Lierne

We gingen met de auto de omgeving verkennen en kwamen bij het mooie plaatsje Pont-en-Royans in het Regionaal Natuurpark van de Vercors (40min rijden). Laat je verbazen door de kleurige huizen die over de steile randen van de Vercors-kliffen hangen.

8e stop: rijden naar Troyes (5uur)

Wij vonden het teveel om in één keer 10uur terug te rijden naar Nederland. Daarom maakten wij een tussenstop in Troyes. Hier sliepen in een hotel op loopafstand van het oude centrum. De eerste keer in Troyes was een warme zaterdagmiddag, de kids speelden toen in de fonteinen van het plein met draaimolen, omringd door schitterende vakwerkhuizen. Nu was een een regenachtige zondagochtend, dit was totaal niet te vergelijken met onze eerste ervaring. Je moet dus een beetje geluk hebben, maar dit dorpje is een fijne tussenstop. De volgende ochtend reden we in 5 uurtjes naar huis.

• Overnachten in hotel Kyriad Troyes Centre

Onze ervaring:
Rondreizen met kinderen is echt fantastisch! De kinderen genoten van alle activiteiten en bezienswaardigheden. Ze hadden er helemaal geen moeite mee, om na een paar dagen weer naar een andere accommodatie te gaan en vonden de autoritten goed te doen (omdat ze dan op de tablets mogen). De hoogtepunten van deze reis waren met stip om één Rome, gevolgd door Cinque Terre en Besalú. Ik was huiverig om Rome met kinderen in de zomervakantie te bezoeken, maar dit was nergens voor nodig. En de aller leukste en beste overnachting was Villa Alwin Beach Resort, gewoon een plaatje! Voor deze reis was 3,5 week wel wat aan de korte kant.

Heb je vragen over deze reis? Stel ze dan gerust hieronder.
En heb jij één van deze plaatsen bezocht, dan zijn we heel benieuwd naar jouw ervaring, wil je deze hieronder delen?